ISSN: 1309-1581
AJIT-e Online Academic Journal of Information Technology
3810 times viewed.
2242 times downloaded.
DOI: 10.5824/1309-1581.2015.2.001.x
DİJİTAL OYUNLAR: TASARIM GEREKSİNİMLERİ VE OYUNCU PSİKOLOJİSİ
DIGITAL GAMES: DESIGN REQUIREMENTS AND PLAYER PSYCHOLOGY
Assoc. Prof. Dr. Barbaros Bostan Yeditepe University, Faculty of Commerce, Department of Information Systems and Technologies, İstanbul, Turkey, bbostan@yeditepe.edu.tr Prof. Dr. Özhan Tıngöy Marmara University, Faculty of Communication, Department of Information Systems, İstanbul, Turkey, otingoy@marmara.edu.tr
Abstract in Turkish
Bilgisayar oyunu tasarımı sadece algoritmalardan, betik dillerinden ve mantık yapılarından ibaret  değildir. Bilgisayar oyunları etkileşimli ortamlardır ve oyuncular birer insandır, bu yüzden oyuncu etkileşiminin sosyal bir olgu olduğu hiçbir zaman unutulmamalı ve alternatif bir gerçekliğe adım atmanın altında yatan psikolojik bileşenler göz ardı edilmemelidir. Sanal dünyanın gerçekçiliği, oynanabilirliği, inandırıcılığı, oyuncuya verdiği memnuniyet ve haz önemli tasarım kriterleridir. Oyuncunun kendisini iletişim kanalından iletilen dünyada hissetmesi ve iletilen dünyada bulunduğuna inanması, sanal dünyadaki olaylar örgüsü üzerinde kontrol sahibi olduğunu ve özgür seçimleriyle sanal dünyayı etkileyebildiğini düşünmesi çok önemlidir. Tasarım sürecinde bilgisayar oyunlarına oyuncunun gözünden bakmak, tasarımcının istediği oyunu değil de oyuncuların oynamak isteyeceği oyunları geliştirmek için başarının temel anahtarıdır.
Abstract in English
Computer game design is not only about algorithms, scripts and logic. Games are interactive environments and gamers are humans, so it should be remembered that gamer interaction is a social phenomenon ve the psychological components that underlie the concept of stepping into an alternative reality can not be ignored. The realism, playability, understandability, believability of the virtual world and player enjoyment are important design requirements. The player should feel himself in the world mediated by the computer and should belive that he/she exists there. The player should also feel a sense of control over the events and should think that he/she can affect the virtual environment. Looking into a game from the player's perspective is very important if your aim is to design the games that players want, not the games that the designers want to design.
© 2018 - AJIT-e Online Academic Journal Of Information Technology
All the opinions writen in articles are under responsibilities of the Authors.